BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, 23 December 2011

Rumah kome Nombor berapa???~

Assalamualaikum, bace yang ney plak.
menarik2...hehe.


Pernah tak korang terfikir mengapa korang memilih rumah yg korang duduki 
sekarang?Apa nombornya?Apa yang menyebabkan korang tertarik untuk mendiami 
rumah tersebut? 
Kiraan: 
Nombor 11 = 1+1=2 
Jadi angka rumah korang ialah 2.Baca keterangan 2 kat bawah.... 

Nombor 192
= 1+9+2=12
12 = 1+2=3
Jadi angka rumah korang ialah 3.Baca keterangan 3 kat bawah....

Rumah nombor 1
Penghuni yg tinggal di rumah ini biasanya
dikatakan mempunyai tanggungjawab yg besar terhadap keluarga.Kamu juga sering
berasa kesepian,oleh itu cubalah mencari hobi yg sesuai utk mengisi masa lapang
kamu.Kamu juga harus mencari banyak peluang utk bersantai bagi merehatkan
fikiran dan tubuh.Sentiasa menghadapi hari-hari yg mendatang dgn penuh ceria dan
gembira.

Rumah nombor 2
Orang yg tinggal di rumah ini selalu
dibebankan dengan masalah orang lain.Jangan terlalu banyak menyendiri.Carilah
teman-teman utk berbicara.Kamu yg bernaung di bawah zodiak Cancer akan tertarik
dgn angka ini.Rumah ini akan memberikan banyak kenangan kepada
penghuninya.Cubalah... .

Rumah nombor 3
Biasanya mereka yg tinggal di rumah
bernombor ini adalah bercita-cita tinggi dan sangat menggemari pengembaraan dan
percutian.Oleh itu mereka berani mengambil risiko tanpa memikirkan akibatnya
degan lebih mendalam lagi.Penghuninya juga sangat mementingkan 'kesempurnaan'
dalam segala-galanya bahkan rumah mereka mempunyai tempat-tempat khas untuk
meletakkan barang tertentu mengikut kesesuaian.Mereka jenis ini amat menitik
beratkan soal kecantikan dalaman dan luaran di rumah,sehinggakan setiap orang
yang datang akan merasa tenang dan senag,serta sering menimbulkan rasa iri hati
jiran-jiran.Namun harus diingat ,mereka yang berbintang Sagitarus amat gemar
mengunjungi rumah penghuni di rumah nombor 3.

Rumah nombor 4
Emmmm... .nombor jenis ini agak sukar untuk
diramalkan.Hidup si penghuni sering di kelilingi oleh masalah,membuatkan
kehidupan seseorang itu tidak berasa tenang.Jadi tidak hairanlah penghuni di
rumah ini kerap kali bertemu pakar psikologi dan kaunselor.Jika kamu berpindah
ke rumah yang bernombor ini,pasti kehidupanmu akan berubah secara dramatis.
Mereka yang lahir di bawah bintang Aquarius akan tertarik pada nombor jenis
ini.Rumah jenis ini agak berlainan jika hendak dibandingkan dengan rumah yang
lain.Tapi harus diingat ,jangan terlalu boros di dalam berbelanja.

Rumah nombor 5
Wow,rumah jenis ini boleh diibaratkan
seperti hotel.Sesiapa sahaja boleh keluar masuk di rumahmu,mereka yang tinggal
di rumah nombor ini selalunya jenis orang yang suka berusaha dan berniaga.Mereka
akan juga mendapat keuntungan yang besar dalam perniagaan.Biasanya mereka yang
bernaung di bawah zodiak Virgo dan Gemini akan tertarik dengan nombor ini.Namun
begitu penghuninya sering mendapat penyakit kulit.Polisi insuran sering mendapat
perhatian khusus dari pernghuni rumah ini.Mereka juga sering menerima panggilan
telefon dan surat yang tersalah alamat.Rumah nombor ini dikatakan mewah dengan
kebendaan.

Rumah nombor 6
Kamu yang tinggal di rumah yang bernombor
ini memang jenis yang suka bercucuk tanam.Angka 6 ini berkait dengan
tumbuh-tumbuhan.Juga,dikatakan lambang kematangan.Para penghuninya mempunyai
daya kreativiti yang tinggi.Tidak mustahil kamu akan menemui bakat-bakat yang
tersembunyi pada diri penghuninya.Mereka yang berbintang Taurus dan Libra
menyukai nombor ini walaupun ia menyimpan pelbagai misteri yang tersembunyi.Kamu
juga sangat sesuai dengan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan muzik.Rumah
kamu juga sering menjadi tumpuan rakan-rakan dan saudara mara yang sukakan
layanan yang kamu berikan.

Rumah nombor 7
Satu angka 'aneh' .Tidak dapat dijelaskan
dengan kata-kata apakah misteri yang tersembunyi dan penghuninya sering bermain-main
dengan teka-teki.Sebelum kamu menduduki rumah tersebut,periksa dahulu semua
kemudahan asas terutama sistem bekalan yang boleh mendatangkan masalah kepada
kamu nanti.Dikatakan kamu yang menghuni rumah nombor ini akan sering berulang
alik ke hospital,sama ada kerana kamu atau keluarga kamu uyang sakit,malah kamu
juga akan sering pergi untuk melawat rakan-rakan atau saudara mara yang
sakit.Sepanjang kamu tinggal di rumah tersebut ,kamu sentiasa melakukan
perubahan dari segi penyusunan perabot rumah.Kamu mudah dihinggapi penyakit
dibahagian kaki.Kamu yang bernaung di bawah zodiak Pieces tertarik untuk
mendiami rumah nombor ini.jangan terlalu boros berbelanja dan fikirkan masa
depan kamu.Berbelanjalah secara rasional.

Rumah nombor 8
Rumah ini lebih digemari oleh golongan
yang sudah berumur jika dibandingkan dengan remaja.Penghuninya gemar mengumpul
jam tangan yang pelbagai bentuk,jenis dan jenama serta menunjukkan waktu yang
berlainan.Sebelum berpindah ke rumah ini,periksa dahulu dalam persekitaran rumah
itu terutamanya struktur tanah.Warga Capricorn sangat tertarik untuk mendiami
rumah ini berbanding dengan nombor lain,sebaliknya,ia mendatangkan kerugian pula
kepada warga Aquarius.Banyakkan makan sayuran dan kamu prihatin terhadap
kesihatan kamu terutamanya yang berkaitan dengan pemakanan.

Rumah nombor 9
Kamu yang tinggal di rumah yang mempunyai angka 9,biasanya tidak suka mengakhiri persahabatan dengan kekerasan dan permusuhan.Disebabkan sikapmu yang telalu behati-hati,telah menyebabkan kamu kurang berminat untuk menjemput rakan-rakan bertandang ke rumahmu.Namun begitu kamu jenis yang peramah dan jujur.Mereka yang berbintang Aries dan Scorpio tertarik dengan angka ini.Bahkan ia sering mengundang kebahgiaan di dalam hidup kamu yang menghuni di rumah ini.Mengembara dan ingin mendalami sesuatu yang baru adalah tabiat semulajadi bagi mereka yang menghuni rumah ini.Kamu pandai mengatur masa depanmu agar tidak terpesong dari landasan hidupmu seperti yang
dicita-citakan selama ini.

* JGN LA PERCAYA 100% YE.



hah??amacam??no umah kome no bape???
haha..ney sekadar untuk hiburan saje...
jangan percaya sgt ye!!
enjoyy readinggg!!



RAHSIA WANITA BERJALAN~~JENG2X....

Assalamualaikum semua...
ney hah , rahsia wanita berjalan, aku amek kat 1001 rahsie.
bace la....
enjoy~~~


1)Jika berjalan, dari belakang kelihatan seperti tidak memijak tanah 

Golongan wanita yang jalannya berginjat, konon wanita ini adalah wanita yang tidak jujur, kalau berbual, mulutnya laser dan menyinggung perasaan orang lain. Wanita yang berjalan seperti ini juga terkenal dengan sikap egonya. Lebih parah, wanita ini biasanya pemboros atau suka membazir wang tanpa berfikir sebelum berbelanja. Padahal, wang yang dimilikinya itu masih 
banyak kegunaannya. Tapi jangan berkecil hati, kerana wanita seperti ini biasanya menjadi pujaan ramai lelaki. 

2. Jika berjalan, sering menoleh ke kanan and kiri

Wanita seperti ini biasanya pandai menyimpan rahsia. Walaupun ramai yang menganggap wanita seperti ini tidak jujur, suka menipu teman sendiri, dan merugikan teman bualnya, namun, ramai lelaki yang berusaha untuk menakluk hatinya. Konon
wanita seperti ini senang diatur dan diuruskan.

3. Jika berjalan suka menunduk

Cara berjalan melambangkan wanita seperti ini memiliki sifat yang
tertutup. Ia hanya akan berbual dengan orang-orang yang rapat dengannya dan boleh dipercayai untuk menyimpan rahsianya. Wanita seperti ini biasanya sukar untuk ditakluk hatinya. Disamping sikapnya yang dingin, wanita seperti ini tidak peduli dengan kehidupan cinta. Namun, jika ada lelaki yang berjaya
menawan hati wanita dengan cara berjalan menunduk ini, dijamin akan mendapat kebahagiaan. Sebab, wanita jenis ini sangat setia, dan dia tidak akan mengkhianati lelaki yang dicintainya.

4. Jika berjalan menatap lurus ke depan

Wanita seperti ini biasanya memiliki pendirian yang teguh, bukan senang hendak menggoncangkan imannya. Jangan sekali-sekali menentang apa yang pernah dikatanya, jika anda tidak
mahu mendengar dia berleter panjang lebar. Meski pendiriannya teguh, tapi dia selalu berselisih pendapat. Jangan hairan jika wanita seperti ini hanya mahu berbual dengan orang yang
perpengalaman luas.

5. Jika berjalan badan bergerak ke kanan dan kiri

Wanita yang berjalan dengan gaya yang sedemikian tidak ambil kisah dengan masalah yang berlaku. Apa pun masalah yang ada dihadapannya, dia dianggap kecil. Padahal masalah itu sebenarnya memerlukan kebijaksanaan untuk diselesaikan. Kerana sifatnya yang suka ambil mudah ini, banyak persoalan
yang akhirnya tidak dapat diselesaikan dan akibatnya merugikan dirinya sendiri.

6. Jika berjalan badan tampak tegak

Wanita ini tegas menentukan sikapnya sendiri. Dia tidak mahu urusan peribadinya dicampur oleh orang lain. Gaya bicaranya serius seperti ingin menunjukkan dia memiliki pendirian teguh. Yang menarik dari wanita ini, dia bertanggungjawap terhadap apa yang pernah dilakukannya. Dia menyenangi lelaki yang berdikari tanpa meninggalkan sifat-sifat romantiknya.

7. Jika berjalan seperti zirafah

Maksudnya, ketika melangkahkan kaki badannya, ia kelihatan bergerak ke depan dan ke belakang. Wanita jenis ini sangat lemah perasaannya. Dia seorang yang mudah terasa dan
mudah tersinggung. Jadi, jika anda berbual dengan wanita seperti ini kenalah menjaga perasaannya agar tidak tersinggung, kerana wanita ini mudah mengalirkan air mata. 



amacam???korunk punyer cam mane???
kalo aku??????
no 4 kot.haha.entoh..aku pon x pasan aku jalan macam mane.haha.


okay la, selamat membaca~~


tata :))

SEKOLAH MENENGAH RAJA DR. NAZRIN SHAH

Assalamualaikumm.... :)
cer tengok dan bace tajuk entry aku ari nieh...tuh la name skola kebanggaan aku selama neyh.
walaupuun aku dah pindah..name skola neh maseh terpahat dlaam hati neyh..cewah!
tapii betoi pe.hehe.


Nak dijadikan cerita , aku dapat la tawaran masok skola neyh waktu form 1(2008)..
waktu tuh semangat la sbb abg aku skola sebelah tuh je, MRSM Pasir Salak.so, dekatlah
kalau nak ambek oleh mak dan bapak aku.hehe.mase first time masok sini..perasaan neyh xbole
bayang la,,rase cm nak keluarr skg je.huhu.perasaan uh sampe form 3 kot!
aku pun xtau , aku selalu berdoa supaya dapt pndh dan bla..bla lah.
hehe. uh la bile masok form 4 , nah kau! tawaran ke SBPI Gopeng. perhh!cm x caye , Allah
dah makbulkan doa aku!aku mule2 terkejot berok gaak..yelah..aku ney bukan nye pandai mane pon,
setakat cukop2 makan je la.hehe.tapi aku tetap bersyukur la.hehe.


kali ney la aku nak citer perasaan aku bile dah pndh dari skola name di atas uh, mule2 aku dok skola bwo uh, ari2 gak nanges uh. xtahan beb. yelah, idop kat sane laen beno kalo idop at Sarjana(name di atas). aku cm x bole time la aku masok skola uh. rase haty ney nak je pndah blek at Sarjana.huhu.tapi,apekan daya Pengetua Sarjana x bagi pindah dah. Ala, kome tanye je dak form 4 baru kat Igop, semua dok kata nak pindah la, windu skola lame la. aku pon!!aku hanya mampu ckp dalam haty je. kalo nak ckp aku windu pon , ckp kat Arifah , kos dye je la kawan dr Sarjana yang bole same2 share perasaan yang duka lara neyh.huhu


Yelah, satu bulan uh. skola aku dapat cuti lame kos ade kem ape tah kat skola uh, aku dan kwn2 Ex Sarjana pon plan la nak pi Sarjana... so, dapat la jumpe kwan2 lame di Sarjana.hehe.
pas uh , aku an Tinie nye semangat bagai sampe beli kek tok dmee.hehe.sonok la kiteowang malam uh.
makan kek!walaupun kek murah!haha.


kemudian nyer~~balek la Igop sperti biasa..
weyh, aku semakin hary semakin biasa la dok Igop, dan aku ase semakin Sayang la kat Igop*cam x caye je perasaan neyh*.haha.tapi, walau cm ne pon , kalo aku dapat la patah balek mase.aku x kan pindah kot!hehe.


tapii, aku ade la gak dengo2 citer yang dak2 yang stay at Sarjana kate deme xmau layan kalau dak yang dah pndah kalo dtg Sarjana ke. aku xtau betoii ke tak . kome tau x sepanjang cuti neyh aku dok terpikir je..
kenapa deme snggup buat kami cm uh. ape salah kami yang dah pndh ney. Ini semua kan takdir , Allah yang dah tentukan semua neyh. aku kecewa dan sedih kot bile dengo pasai neyh. aku yakin bukan aku sorang je akan sedey, tapi semua lah yang dah pindah. hari tuh lepak2 dgn Tinie dan Huda pon deme cakap bende yang same. semua dok pakat sedih je, aku ase cm nak nges je la.*betapa sedih nye aku*


Aku harap la, sesape yang bace entry aku kali neyh , terutamanye Dak2 Sarjana yang maseh stay, jangan la jauhkan kami dari kome sekalian, atau nak uat xlayan kalo kami datang Sarjana.pleasee la,
aku merayuuu sgt kat kome...jangan pecahkan batch 9 neyh, aku x sanggup, walau ape pon yang  berlaku kite tetap satu batch sampai akhir hayat! aku sayang kan batch nie :(
aku ase inilah batch terbaek dalam hidop aku....


Aku harap la kejayaan yang cemerlang bagi kome yang maseh stay di Sarjana, semoga Mumtaz Thanawi dan Straight A+ dalam SPM . amin100x. .. Maju lah Sarjana!hehe.
aku tgk skg pon , Sarjana dah makin maju. sonokk aku tgk!xpelah,even aku dah pndh, aku still agy dapat tgk kejayaaan Sarjana dan kemajuan Sarjana melalui Gambar2 di FB . hehe.
Aku pasti x kan melupakan kenangan kite bersame di Sarjana....
bermula nye kejayaan aku dicinii*nada sedih*.
kome, kalo ade Reunion ke, jgn lupe ajak. aku sure datang larh :))...


Tak lupe jugak pada cikgu-cikgu Sarjana yang banyak tolong aku waktu form 3.hehe.
semoga cikgu2 x lupekan kami,,huhuhu..semoga ckgu2 sehad2 belaka dan dimurahkan rezeki.
teringat aku kat semua2 ckgu2 Sarjana....huuuhuuu~~~~sedeyyynyer~~


pesanan aku kepada budak2 form 3 (2011) yang cemerlang dalam PMR baru2 neyh, jangan la pindah macam kami neyh, kome la harapan cikgu2 akan datang.
aku sebenarnye sangat2 jeles kat dme yang berjaya meningkat sampe 40 orang, dulu kami 32 je.hehe.
its okay la, moga2 dgn kejayaan kome, Sarjana makin maju larh!!tahniah2 adek2 sekalian :))


disini, aku nak la letak gambar2 Sarjana, even aku ambek dari google je.
gambar lame lagi.semoga ia tetap segar dalam igtan aku!
selamanya~~~


AKU SAYANG SARJANA!!!!!









dapat la jugak mengubat hati aku yang rindu akan Sarjana neyh...

okaylah, sampai dicini jela.entry aku.

Assalamualaikum..........


*esok ade kenduri doa selamat skit2, jempotlah datang.
lepas isyak macam uh.hehe.

tata :))





Saturday, 17 December 2011

aku tak jeles la.. aku cuma sedih :(

assalamualaikum warah matullah hiwabarakatuh,
sorry sbb dah lame x update, masa telah mencemburui aku, cewahh!!hehe
sebenarnya dah lame rasenye nak tuuleh pasal benda neyh, cume x de mase je .
xde kesempatan je kot, cm sebok beno je kan. hahahaha..
cm neyh la ..
satu hary tuh, aku pergi la tuisyen seperti biasa, dalam kelas uh ,mmg major nye aku x knai lgsong, skola mane kan. tapi yang buat aku x pueh aty atau jeles nye , adalah si A uh , dy tye soalan tntng pelajaran kat lelaki si V , aku larh , evenn la dy xknai aku, aku x knai dye , tye je la aku . huhu. dalam otak aku neh , dok pkir positif je la . xmau la sebab uh je aku dah nak bengang . haha . dalam aty aku kate knp la xtye aku ke..tau la aku xpandai,haha . abaikan .
uh la masalah zaman sekrang neyh , 
si perempuan dok asek tanye kat lelaki pasal pelajaran , padahal sebelah dy tuh dya dak pandai dalam batch . bagi aku , perlu ke buat cm uh? erm , maybe nak ambek feel belajar kot kalo belajar atau tanye kat laki . aku la kalo jadi owg sebelah dye uh , mauu naik angin , tapi dalam hati istifar byk2.
aku rase entry aku kali agak emo plak. ye la . kdg2 uh aku sedih gak an owang cm uh , tp bile pikir balek mybe dy lebeyh paham an lelaki kot. iye dok?hanya Allah je maha Mengetahui.
sebot pasal perkara neyh , aku harap la sesape yang membacanye jangan marah aku , sbb aku tuleh berdasarkan pndgn aku je la. hehe . erm , bg aku la benda2 cm neyh(xphm or nak belajar) perlulah diutamakan bertanya pada perempuan. sbb ape , kalo kite direct tye pada laki . si perempuan msty terasa punyer la sbb kite tak tnye pada dye , yang si laki plak msty rase pelik knp kite tak tnye pada perempuan je. erm , uh la masalah nye . erm , aku x jeles pon pada kwn2 perempuan yang tros menanyakan soalan psal pelajaran pada lelaki , cuma aku sedih dan peliikk je , 
hopefully aku pon xde la buat macam tuh pada orang laen . erm , macam mane pulak pandangan korang pasal neyh?adakah korang jugak macam aku?? kalo aku rase sorang je , aku perlu kot padam entry neyh . huhuhu. xpelah.. nak uat cmne . aceyh, touching plak... ehh!xdelah. haha.
kawan2. aku ade la bace la something semasa tuleh blog neyh , nak jugak cari panduan untuk tuleh entry neyh , memandang kan ilmu aku x seberape macam orang2 lain .
yang aku bace antara nye adalah~~tajuk dia pelik membuatkan aku nak baca ,

LELAKI SEBAGAI LELAKI, WANITA SEBAGAI WANITA
Kedua-dua lelaki dan wanita, hidup sebagaimana yang ditetapkan ke atas mereka. Lelaki cenderung menjadi gagah lagi kuat fizikalnya, manakala wanita cenderung menjadi lembut dan tertib. Lelaki sampai kiamat tidak akan boleh mengandung apatah lagi beranak. Wanita pula pasti akan didatangi haid dan sebagainya.
Mereka, lelaki dan wanita, hidup sebagai diri mereka. Satu sama lain tidak boleh menukar keistimewaan diri masing-masing walaupun kedua-duanya mahu.
Islam, sebagai satu cara hidup yang paling sempurna dan sesuai untuk semua manusia, tidak hanya berbicara perihal solat dan zakat. Bahkan Islam juga membicarakan tentang bab mu’amalat iaitu perhubungan sesama manusia. Termasuk juga perbincangan tentang perhubungan antara lelaki dan wanita.
Apabila lelaki dan wanita hidup sebagai diri masing-masing, maka di sana ada ketika tertentu yang perlu mereka patuh dan ikut jika mahu berhubung sesama mereka. Sungguh Allah itu tidak zalim dan kejam, sehingga menyekat manusia berjantina lelaki untuk hidup serta bergaul sesama lelaki sahaja manakala wanita juga hanya bergaul sesama wanita sahaja.
Salah faham seperti ini, kerapkali menjadikan wanita sebagai mangsa, sehingga pergerakan mereka terbatas dan sudut pandang mereka menjadi sempit. Hakikatnya, mangsa yang sebenar bukanlah wanita sebaliknya Islam itu sendiri ditohmah sebagai punca kepada sindrom tersebut.
maksudnye macam Allah dah ciptakan kita lelaki dan perempuan supaya kita dapat saling memerlukan , makne nye kita still boleh bergaul dengan berlainan jenis , cume kene la ikot syariat , iye dok??hehe..cube korang bace yang neyh pullak..
ATAS NAMA KAWAN / SAHABAT?
Mereka keluar berdua, makan-makan dan melepak atas bukit. Ambil angin katanya. Bila ditanya, mereka jawab : ” kami hanya kawan biasa. Kebetulan dia ada masalah, nak cari tempat meluah, jadi saya luangkan masa. Lagipun, kami masing-masing dah berpunya “.
Sila ambil perhatian. Bercouple itu menjadi haram bukan kerana namanya couple atau semata kerana isu ‘aku cinta kau, kau cinta aku’. Couple menjadi haram dek kerana wujudnya gejala berdua-duaan, bercakap dari hati ke hati tanpa had batasan dan sebagainya. Jadi, jika berlaku elemen-elemen tersebut, tidak kiralah namanya ‘kawan’ , ‘sahabat’ ataupun ‘couple’ , hukumnya tetap adalah haram. Ia termasuk dalam kategori khalwat dan mukaddimah zina.
Ada lagi contoh situasi lain.
Si lelaki aktif dalam sesuatu pertubuhan. Ada kenalan ataupun sahabat wanita dalam pertubuhan yang sama. Mereka ramai, bekerja dan bergerak bersama. Tetapi dalam diam-diam, si lelaki suka ‘mengadu masalah dari hati ke hati’ dengan salah seorang kawan atau sahabat wanitanya. Hampir setiap malam bergayut di telefon. Bila ditegur, katanya ; saya mengadu kepada sahabat saya. Soalnya, mengapa sedemikian ramai sahabat sama jantina yang ada, sahabat lain jantina juga yang dicari?
Kalau jawabnya ; yang wanita lebih memahami, saya selesa mengadu kat dia, dan kadang-kadang dia pun mengadu kat saya – maka jatuh hukum haram, kerana wujudnya elemen mukaddimah zina dan ‘khalwat’ dalam telefon. Apatah lagi tujuannya langsung tidak ada ciri-ciri Taqwa.
yang nie pulok .....
BAGAIMANA YANG BOLEH?
Cuba lihat di mana anda berada.
Kalau dalam situasi anda di kampus, anda tentu punya rakan sekuliah atau sepersatuan. Mungkin terlibat dalam program, kerja bersama dan sebagainya. Maka anda boleh saja menganggap ‘muslimin itu sahabat saya’ atau ‘muslimat itu sahabiah saya’. Bahkan ia berpahala kiranya disandarkan kepada firman Allah : Sesungguhnya setiap mukmin itu bersaudara.
Tetapi, menganggap mereka sebagai sahabat atau sahabiah, tidak bermakna kita boleh ‘masuk’ ke dalam kehidupan mereka seperti kita masuk ke dalam kehidupan sesama kita. Maka, undang-undang pergaulan sangatlah perlu untuk dijaga.
Kalau dalam contoh bekerja pula. Katakan kita sebagai wanita, dan ketua kita adalah lelaki. Masing-masing boleh menganggap sesama sendiri sebagai sahabat. Tetapi jika berhubung, perbincangan hanyalah tentang hal-hal kerja sahaja. Selagi mana topiknya tidak tersasar, ia tidak menjadikan kita salah. Kita akan mula menjadi salah, apabila topik sedikit demi sedikit beralih dari hal kerja kepada hal peribadi, dari satu jam kepada berjam-jam, dari menaip kepada bergayut dan sebagainya.
Justeru, yang boleh tetap boleh, selagi mana tidak diresapi unsur-unsur yang menjadikannya sebagai tidak boleh.
 yang terakhirrr~~~~
 BOLEHKAH BERSAHABAT LELAKI DAN WANITA?
Sebelum dijawab, saya kira ada sedikit beza antara istilah ‘sahabat’ dan ‘kawan’ pada pengertian umum. Kawan atau rakan atau kenalan, sifatnya tidak terlalu rapat. Tapi istilah ‘sahabat’ menampakkan keakraban dan mungkin juga kemesraan.
Tak mengapa, itu isu istilah. Kita tidak mahu berbicara tentang istilah, tetapi mahu memfokuskan kepada apa yang diistilahkan. Kaedah Fiqh menyebut : ” Hukum dikira kepada apa yang dinamakan, bukannya pada nama “. Maknanya, kalau arak ditukar nama menjadi soya sekalipun, hukumnya tetap haram.
Begitu juga bab bersahabat atau berkawan dengan berlainan jantina.
Mudahnya, mari kita sama-sama fahami prinsip asas yang digariskan Islam :
1. Lelaki dan wanita berbeza ciptaannya. Bersentuh tangan atau duduk dekat-dekat sesama jantina, tidak sama dengan bersentuh tangan atau duduk rapat-rapat dengan beza jantina. Ada ‘cas’ tertentu yang akan mengalir. Oleh itu, Islam sama sekali mengharamkan sentuh menyentuh, pegang memegang, tepuk menepuk, dakap mendakap dan yang sewaktu dengannya oleh manusia yang berbeza jantina – kecuali setelah berkahwin.
2. Bersahabat mesti ada tujuan. Dan tujuan yang dibenarkan dalam Islam adalah tujuan yang membawa kepada Al-Birr (kebaikan) dan At-Taqwa (ketaqwaan). Sebagaimana Firman Allah ta’ala dalam Surah Al-Maaidah :
” dan hendaklah kamu sekalian bertolong-tolong dalam perkara kebaikan dan ketaqwaan , dan janganlah kamu sekalian bertolog-tolong dalam perkara maksiat dan permusuhan “
Jadi, kalau bersahabat atas dasar taqwa dan kebaikan, caranya juga mestilah ada ciri-ciri orang bertaqwa dan orang yang membawa kebaikan. Orang bertaqwa tidak akan sembrono sahaja bergaul dengan bukan mahramnya. Dia pasti akan memelihara adab dan sahsiahnya. Begitu juga, tujuan yang sama-sama diusahakan juga tentulah yang menuju kepada Allah, seumpama dalam satu team dakwah, program untuk masyarakat dan sebagainya.
3. Batasan sesama bukan mahram. Atas nama apa sekalipun, jika hakikatnya mereka bukan mahram, maka hukumnya tetap haram jika batasan pergaulan dilanggar. Bermakna, walaupun kita ada sahabat / sahabiah berbeza jantina, tidak bermakna mereka boleh sampai ke tahap saudara kandung kita. Prinsipnya tetap sama. Justeru, selagi batas perhubungan sesama bukan mahram tidak dilanggar, maka persahabatan itu tidak salah.
amacam??panjang kan ??haha,,
okay lah , aku rase aku nak cauu dlu..homowerk menanty aku di bilik.cewahh!rajen kejap.hehe.okaylah..asssalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuhh....
selamat bercuti yang tinggal 2 minggu agy neyhh...
tata tituuuu :))
~sowi kalo ade yang terasa , setiap manusia xpernah lari dari kesilapan dan dosa.
selamat malam dari insan biasa.








 
COPYRIGHT BY AIDA OTHMAN .