BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, 27 November 2011

semangat yang datang tiba~tiba :)

assalamualaikum semua , 
mungkin entry kali ney agak bersemangat ... 
dan mungkin juga besok , besok dan besok aku tak sempat tulis entry sbb dok sebok tuisyen .
disebabkan besok da nak stat tuisyen , malam ney tibe-tibe rase nak update blog .
hope , korang dapaat la usha-usha blog aku yang kelihatan segar ney . acececece. :)


tiba-tiba nak nyanyi lagu~ dan bila esok *sofaz..
haha . semangat terlebey neyh .. kui2....



kawan-kawan , disebabkan aku ney tengah semangat sgt ney ,
nak story-mory la kat korunk pasal cinta salman al farisi yang bgus dan sentap tok dibaca ,,
baca neyh 
Kisahnya begini, di saat dia merasakan sudah layak baginya untuk menyempurnakan separuh daripada agama. Dia sudah siap untuk melamar seorang gadis solehah dari kaum Ansar, yang selalu meniti di bibir para pemuda di Kota Madinah. Memperolehi cinta wanita solehah itu ibarat membelai cinta para bidadari di Syurga. Wanita solehah itu telah menambat hatinya untuk menuntun karya-karya indah bak lakaran pelangi... penuh warna dan cinta.

Beliau menjemput sahabat karibnya, Abu Darda’ sebagai teman bicaranya ketika bertemu keluarga wanita solehah itu.

“Subhanallah... alhamdulillah” terpancut kata-kata dari mulut Abu Darda’, tanda ta’ajub dan syukur di atas niat suci temannya itu. Dia begitu teruja kerana dapat membantu temannya dalam hal baik sebegini.

Maka menujulah mereka ke rumah wanita solehah yang menjadi buah mulut para pemuda gagah perkasa di Kota Madinah.

“Saya adalah Abu Darda’ dan ini adalah saudara saya Salman al-Farisi. Allah Taala telah memuliakannya dengan Islam, dan dia juga telah memuliakan Islam dengan amal dan jihadnya. Dia memiliki kedudukan yang utama di sisi Rasulullah s.a.w, hingga Rasulullah menyebut beliau sebagai sebahagian daripada ahli bait-nya. Saya datang untuk mewakili saudara saya ini melamar puteri kalian untuk dipersuntingnya” berkata Abu Darda’ kepada keluarga wanita tersebut. Susunan bahasanya cukup berlapik dan indah.


“Menerima kalian berdua sebagai tetamu, sahabat Rasulullah yang mulia sudah menjadi penghormatan terbesar buat kami. Dan adalah kehormatan lebih besar bagi keluarga kami bermenantukan seorang sahabat Rasulullah s.a.w yang utama. Akan tetapi hak untuk memberi kata putus tetap sepenuhnya berada di tangan anakanda puteri saya. Saya serahkan kepada puteri kami untuk memperhitungkannya” wali wanita solehah memberi isyarat ke arah hijab, di belakangnya sang puteri menanti dengan segala debar hati.

“silakan tuan...” balas Abu Darda’.

Selepas beberapa minit berlalu, datanglah walinya memberi kata pemutus daripada sang puteri kesayangannya.

“Maafkan kami di atas apa yang saya akan katakan”

“Kerana kalian tetamu terhormat kami, sahabat baginda s.a.w yang amat dicintainya. Kami hanya mengharap redha Allah bersama kita semua.. sebenarnya puteri saya telah menolak pinangan Salman. Namun jika Abu Darda’ mempunyai hajat yang sama, puteri kami senang menerima pinangannya dengan penuh syukur” kata-kata wali wanita solehah itu tidak sedikit pun mengejutkan Salman al-Farisi malah menyambutnya dengan alunan tahmid yang tidak putus-putus.

Subhanallah... jelaslah wanita solehah itu hanya memilih Abu Darda’ sebagai pasangan hidupnya berbanding hajat asal datang daripada Salman al-Farisi. Bayangkan andai kita berada di posisi Salman al-Farisi, mungkin kita telah menyalahkan diri kerana telah tersilap membawa pendamping, teman bicara. Namun lain pula jawapan Salman al-Farisi;

“Allahu Akbar... Maha Suci Allah telah memilih teman baik saya sebagai pengganti” dengan penuh rasa kebesaran Tuhan menyelinap roh cinta-Nya memenuhi jiwanya yang kerdil.

“Semua mahar dan nafkah yang telah ku persiapkan ini akan aku serahkan pada Abu Darda’, teman baik ku dunia akhirat. Dan aku akan menjadi saksi pernikahan bersejarah kalian!” air mata kasih dan syukur membening suasana redup di suatu petang itu.


Begitulah jawapan Salman al-Farisi. Subhanallah, begitu kagum dan ta'ajubnya sy ketika membaca kisah cinta beliau. Reaksinya yg begitu bersahaja sudah menunjukkan yg beliau adalah pencinta sejati. Akur akan ketentuan Allah swt. Sejatinya bkn kerana beliau adalah sahabat Rasulullah, tetapi rahmat dan kasih syg Ilahi yg sentiasa menemani sekeping hatinya utk terus MEMBERI...teringat sy akan satu ayat ni. MEMBERI itu tidak bererti mengurangi apa yang ada, tp bersyukur dgn apa yg dimiliki, tidak haloba dgn apa yang tiada..

Salman al-Farisi yg begitu setia dan utama disisi Rasulullah juga diuji sedemikian hebat apabila cintanya ditolak oleh gadis solehah idamannnya. Dan yg lebih mengejutkan lagi, sahabat baiknya yg pada mulanya dijadikan 'teman bicara' utk meminang pula yg menjadi pilihan si gadis solehah.

Dan bagaimana pula reaksi jika kita meletakkan diri kita ditempat dan situasi Salman al-Farisi? mampukah kita memberi dn membenarkan segalanya dgn keikhlasan?? sudah pasti akan timbul sedikit rsa marah pada mulanya dan diikuti rsa terkilan. Tapi berbezanya dgn Salman al-Farisi. Beliau begitu kuat menerima setiap ketentuan Illahi dgn penuh rsa syukur dan redha. Baginya, satu pekerjaan yg besar lagi mulia adalah dgn MEMBERI...

Kisah beliau mengajar kita bahawa tiada tuhan yg berhak disembah melainkan Allah swt. Yang Maha mngetahui tentang sesuatu yg tidak kita ketahui..

amacam??? semat kan ..kalau la aku mcm sahabat rasulullah ney . MasyaAllah . 
ini tidak , baru tau orang yang kite suke uh suke orang lain dah melenting , dah plak da .
merebot laki2 , then si laki2 ney rase akulah yang terhebat plak :)
sebenarnya , aku teringin benar jadi mcm Afifah Daim Azizi .
tuleh2 pasal cinta dalam islam . aku bace un sentapp bebbb . 
xpelah , bio dy tuleh psl cinta . aku tuleh pasalll??? entoh la . .. bio aku pikir2kan dan renung2 kan .
acececececece.(poyo terlebey) sowi2..


besok tuisyen ape? aku pun da x igt ...
kene check blek jadual ney .. nak pam tayar lagi ... simpan buku lagi ..
persediaan awal gituhhh ... haha .


akhir sekalii ,


aku harap hary esok lebey baek dari harii iney ...
ini ade satu kata-kata semangat yang boleh dikongsi bersama ...


Hari ini Anda adalah orang yang sama dengan Anda di lima tahun mendatang, kecuali dua hal : orang-orang di sekeliling Anda dan buku-buku yang Anda baca.

ini boleh disimpulkan , bahawa semua orang berubah , xkan kira orang yang menulis  entry nie ataupun kome sekalian . 
tepok dada , tanye iman gitu :) 


assalamualaikum..


salam dari bumi Malaysia 


*sambil dengo perlawanan bola sepak antara Malaysia dan Bahrain ...dah 1-0 , tahniah ! 

apo kabo???

Friday, 4 November 2011

bangga sehhhh !!

                                                                  assalamualaikum semua .
                             petang tdy pi kuala kangsar . then , alang2 uh beli la majalah fokus spm .
                                                   semata-mata nak bace pasal i-gop . haha .
 
                                                                     

                      dengan xcted nye cter at mama pasal uh . haha . (muke bangga abeh la kan) haha .
                               bace la isi2 nye . haha . lawak nye , tajuk nye la . x bole bla la...



haha . uh je entry tok ary ney . syok la plak . haha . malam nye plak  shoppng at



then , smpai umah kol 11.30 pm. 
solat , pas uh masak plak .


sdappp nyeee !!! 

sekarang lak , rase ngntok+penat . 
nak tido . 


memikirkan hari esok ?
smoga maseh dipnjgkan umor . 
amin100x 

~ wassalam ~

 
COPYRIGHT BY AIDA OTHMAN .