BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, 17 December 2011

aku tak jeles la.. aku cuma sedih :(

assalamualaikum warah matullah hiwabarakatuh,
sorry sbb dah lame x update, masa telah mencemburui aku, cewahh!!hehe
sebenarnya dah lame rasenye nak tuuleh pasal benda neyh, cume x de mase je .
xde kesempatan je kot, cm sebok beno je kan. hahahaha..
cm neyh la ..
satu hary tuh, aku pergi la tuisyen seperti biasa, dalam kelas uh ,mmg major nye aku x knai lgsong, skola mane kan. tapi yang buat aku x pueh aty atau jeles nye , adalah si A uh , dy tye soalan tntng pelajaran kat lelaki si V , aku larh , evenn la dy xknai aku, aku x knai dye , tye je la aku . huhu. dalam otak aku neh , dok pkir positif je la . xmau la sebab uh je aku dah nak bengang . haha . dalam aty aku kate knp la xtye aku ke..tau la aku xpandai,haha . abaikan .
uh la masalah zaman sekrang neyh , 
si perempuan dok asek tanye kat lelaki pasal pelajaran , padahal sebelah dy tuh dya dak pandai dalam batch . bagi aku , perlu ke buat cm uh? erm , maybe nak ambek feel belajar kot kalo belajar atau tanye kat laki . aku la kalo jadi owg sebelah dye uh , mauu naik angin , tapi dalam hati istifar byk2.
aku rase entry aku kali agak emo plak. ye la . kdg2 uh aku sedih gak an owang cm uh , tp bile pikir balek mybe dy lebeyh paham an lelaki kot. iye dok?hanya Allah je maha Mengetahui.
sebot pasal perkara neyh , aku harap la sesape yang membacanye jangan marah aku , sbb aku tuleh berdasarkan pndgn aku je la. hehe . erm , bg aku la benda2 cm neyh(xphm or nak belajar) perlulah diutamakan bertanya pada perempuan. sbb ape , kalo kite direct tye pada laki . si perempuan msty terasa punyer la sbb kite tak tnye pada dye , yang si laki plak msty rase pelik knp kite tak tnye pada perempuan je. erm , uh la masalah nye . erm , aku x jeles pon pada kwn2 perempuan yang tros menanyakan soalan psal pelajaran pada lelaki , cuma aku sedih dan peliikk je , 
hopefully aku pon xde la buat macam tuh pada orang laen . erm , macam mane pulak pandangan korang pasal neyh?adakah korang jugak macam aku?? kalo aku rase sorang je , aku perlu kot padam entry neyh . huhuhu. xpelah.. nak uat cmne . aceyh, touching plak... ehh!xdelah. haha.
kawan2. aku ade la bace la something semasa tuleh blog neyh , nak jugak cari panduan untuk tuleh entry neyh , memandang kan ilmu aku x seberape macam orang2 lain .
yang aku bace antara nye adalah~~tajuk dia pelik membuatkan aku nak baca ,

LELAKI SEBAGAI LELAKI, WANITA SEBAGAI WANITA
Kedua-dua lelaki dan wanita, hidup sebagaimana yang ditetapkan ke atas mereka. Lelaki cenderung menjadi gagah lagi kuat fizikalnya, manakala wanita cenderung menjadi lembut dan tertib. Lelaki sampai kiamat tidak akan boleh mengandung apatah lagi beranak. Wanita pula pasti akan didatangi haid dan sebagainya.
Mereka, lelaki dan wanita, hidup sebagai diri mereka. Satu sama lain tidak boleh menukar keistimewaan diri masing-masing walaupun kedua-duanya mahu.
Islam, sebagai satu cara hidup yang paling sempurna dan sesuai untuk semua manusia, tidak hanya berbicara perihal solat dan zakat. Bahkan Islam juga membicarakan tentang bab mu’amalat iaitu perhubungan sesama manusia. Termasuk juga perbincangan tentang perhubungan antara lelaki dan wanita.
Apabila lelaki dan wanita hidup sebagai diri masing-masing, maka di sana ada ketika tertentu yang perlu mereka patuh dan ikut jika mahu berhubung sesama mereka. Sungguh Allah itu tidak zalim dan kejam, sehingga menyekat manusia berjantina lelaki untuk hidup serta bergaul sesama lelaki sahaja manakala wanita juga hanya bergaul sesama wanita sahaja.
Salah faham seperti ini, kerapkali menjadikan wanita sebagai mangsa, sehingga pergerakan mereka terbatas dan sudut pandang mereka menjadi sempit. Hakikatnya, mangsa yang sebenar bukanlah wanita sebaliknya Islam itu sendiri ditohmah sebagai punca kepada sindrom tersebut.
maksudnye macam Allah dah ciptakan kita lelaki dan perempuan supaya kita dapat saling memerlukan , makne nye kita still boleh bergaul dengan berlainan jenis , cume kene la ikot syariat , iye dok??hehe..cube korang bace yang neyh pullak..
ATAS NAMA KAWAN / SAHABAT?
Mereka keluar berdua, makan-makan dan melepak atas bukit. Ambil angin katanya. Bila ditanya, mereka jawab : ” kami hanya kawan biasa. Kebetulan dia ada masalah, nak cari tempat meluah, jadi saya luangkan masa. Lagipun, kami masing-masing dah berpunya “.
Sila ambil perhatian. Bercouple itu menjadi haram bukan kerana namanya couple atau semata kerana isu ‘aku cinta kau, kau cinta aku’. Couple menjadi haram dek kerana wujudnya gejala berdua-duaan, bercakap dari hati ke hati tanpa had batasan dan sebagainya. Jadi, jika berlaku elemen-elemen tersebut, tidak kiralah namanya ‘kawan’ , ‘sahabat’ ataupun ‘couple’ , hukumnya tetap adalah haram. Ia termasuk dalam kategori khalwat dan mukaddimah zina.
Ada lagi contoh situasi lain.
Si lelaki aktif dalam sesuatu pertubuhan. Ada kenalan ataupun sahabat wanita dalam pertubuhan yang sama. Mereka ramai, bekerja dan bergerak bersama. Tetapi dalam diam-diam, si lelaki suka ‘mengadu masalah dari hati ke hati’ dengan salah seorang kawan atau sahabat wanitanya. Hampir setiap malam bergayut di telefon. Bila ditegur, katanya ; saya mengadu kepada sahabat saya. Soalnya, mengapa sedemikian ramai sahabat sama jantina yang ada, sahabat lain jantina juga yang dicari?
Kalau jawabnya ; yang wanita lebih memahami, saya selesa mengadu kat dia, dan kadang-kadang dia pun mengadu kat saya – maka jatuh hukum haram, kerana wujudnya elemen mukaddimah zina dan ‘khalwat’ dalam telefon. Apatah lagi tujuannya langsung tidak ada ciri-ciri Taqwa.
yang nie pulok .....
BAGAIMANA YANG BOLEH?
Cuba lihat di mana anda berada.
Kalau dalam situasi anda di kampus, anda tentu punya rakan sekuliah atau sepersatuan. Mungkin terlibat dalam program, kerja bersama dan sebagainya. Maka anda boleh saja menganggap ‘muslimin itu sahabat saya’ atau ‘muslimat itu sahabiah saya’. Bahkan ia berpahala kiranya disandarkan kepada firman Allah : Sesungguhnya setiap mukmin itu bersaudara.
Tetapi, menganggap mereka sebagai sahabat atau sahabiah, tidak bermakna kita boleh ‘masuk’ ke dalam kehidupan mereka seperti kita masuk ke dalam kehidupan sesama kita. Maka, undang-undang pergaulan sangatlah perlu untuk dijaga.
Kalau dalam contoh bekerja pula. Katakan kita sebagai wanita, dan ketua kita adalah lelaki. Masing-masing boleh menganggap sesama sendiri sebagai sahabat. Tetapi jika berhubung, perbincangan hanyalah tentang hal-hal kerja sahaja. Selagi mana topiknya tidak tersasar, ia tidak menjadikan kita salah. Kita akan mula menjadi salah, apabila topik sedikit demi sedikit beralih dari hal kerja kepada hal peribadi, dari satu jam kepada berjam-jam, dari menaip kepada bergayut dan sebagainya.
Justeru, yang boleh tetap boleh, selagi mana tidak diresapi unsur-unsur yang menjadikannya sebagai tidak boleh.
 yang terakhirrr~~~~
 BOLEHKAH BERSAHABAT LELAKI DAN WANITA?
Sebelum dijawab, saya kira ada sedikit beza antara istilah ‘sahabat’ dan ‘kawan’ pada pengertian umum. Kawan atau rakan atau kenalan, sifatnya tidak terlalu rapat. Tapi istilah ‘sahabat’ menampakkan keakraban dan mungkin juga kemesraan.
Tak mengapa, itu isu istilah. Kita tidak mahu berbicara tentang istilah, tetapi mahu memfokuskan kepada apa yang diistilahkan. Kaedah Fiqh menyebut : ” Hukum dikira kepada apa yang dinamakan, bukannya pada nama “. Maknanya, kalau arak ditukar nama menjadi soya sekalipun, hukumnya tetap haram.
Begitu juga bab bersahabat atau berkawan dengan berlainan jantina.
Mudahnya, mari kita sama-sama fahami prinsip asas yang digariskan Islam :
1. Lelaki dan wanita berbeza ciptaannya. Bersentuh tangan atau duduk dekat-dekat sesama jantina, tidak sama dengan bersentuh tangan atau duduk rapat-rapat dengan beza jantina. Ada ‘cas’ tertentu yang akan mengalir. Oleh itu, Islam sama sekali mengharamkan sentuh menyentuh, pegang memegang, tepuk menepuk, dakap mendakap dan yang sewaktu dengannya oleh manusia yang berbeza jantina – kecuali setelah berkahwin.
2. Bersahabat mesti ada tujuan. Dan tujuan yang dibenarkan dalam Islam adalah tujuan yang membawa kepada Al-Birr (kebaikan) dan At-Taqwa (ketaqwaan). Sebagaimana Firman Allah ta’ala dalam Surah Al-Maaidah :
” dan hendaklah kamu sekalian bertolong-tolong dalam perkara kebaikan dan ketaqwaan , dan janganlah kamu sekalian bertolog-tolong dalam perkara maksiat dan permusuhan “
Jadi, kalau bersahabat atas dasar taqwa dan kebaikan, caranya juga mestilah ada ciri-ciri orang bertaqwa dan orang yang membawa kebaikan. Orang bertaqwa tidak akan sembrono sahaja bergaul dengan bukan mahramnya. Dia pasti akan memelihara adab dan sahsiahnya. Begitu juga, tujuan yang sama-sama diusahakan juga tentulah yang menuju kepada Allah, seumpama dalam satu team dakwah, program untuk masyarakat dan sebagainya.
3. Batasan sesama bukan mahram. Atas nama apa sekalipun, jika hakikatnya mereka bukan mahram, maka hukumnya tetap haram jika batasan pergaulan dilanggar. Bermakna, walaupun kita ada sahabat / sahabiah berbeza jantina, tidak bermakna mereka boleh sampai ke tahap saudara kandung kita. Prinsipnya tetap sama. Justeru, selagi batas perhubungan sesama bukan mahram tidak dilanggar, maka persahabatan itu tidak salah.
amacam??panjang kan ??haha,,
okay lah , aku rase aku nak cauu dlu..homowerk menanty aku di bilik.cewahh!rajen kejap.hehe.okaylah..asssalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuhh....
selamat bercuti yang tinggal 2 minggu agy neyhh...
tata tituuuu :))
~sowi kalo ade yang terasa , setiap manusia xpernah lari dari kesilapan dan dosa.
selamat malam dari insan biasa.








 
COPYRIGHT BY AIDA OTHMAN .